Przekazy reklamowe otaczają nas dosłownie na każdym kroku. Widzimy je nie tylko w Internecie, ale także (a może głównie) w mediach tradycyjnych, czyli telewizji, radiu i tak zwanym outdoorze. Nie wszyscy wiedzą, że aby stworzyć tego typu kampanię potrzeba kilku dni planowania i analiz.
Kilka kroków do sukcesu
Planowanie mediów to proces. Nie wystarczy wybrać medium i stworzyć chwytliwą kampanię. Pierwszym krokiem jest oczywiście ustalenie budżetu. To od niego zależy, czy nasza kampania skupi się głównie na Internecie, czy uda nam się także wykorzystać dużo droższą telewizję i radio. W zależności od stancji, czasu antenowego i ilości reklam cena wyświetlenia kreacji może sięgać do kilkunastu tysięcy złotych.
Kiedy już wiemy jaką kwotą dysponujemy, przechodzimy do kolejnego punktu. Jest nim wybór odpowiednich kanałów. Budżet wystarczy odpowiednio rozplanować. Robimy to nie na podstawie naszych preferencji, ale także oglądalności i zasięgu danego medium. Przykładowo skupiając się na telewizji sprawdźmy, który kanał jest tematycznie związany z naszym produktem i który ma największą liczbę widzów. Sam kanał to oczywiście za mało, ważne jest jeszcze pasmo programowe. Najczęściej wybierane jest pasmo wieczorne, ponieważ ma najwyższą oglądalność. Z tego samego powodu jest także najdroższe.
Ostatnim już elementem jest zakup miejsca i oczywiście przygotowanie i przesłanie kreacji. Gdy kampania się zakończy osoba zajmująca się planowaniem mediów musi sprawdzić jej wyniki. Wiąże się to z dokładną analizą wielu różnych czynników dotyczących oglądalności i efektywności całej kampanii.
Samodzielnie, czy z ekspertem?
W tym wypadku odpowiedź jest prosta. Zawsze lepiej jest poradzić się eksperta. Planowanie mediów jest dość skomplikowane i wymaga specjalistycznej wiedzy. Niewłaściwie zaplanowana kampania może doprowadzić do utarty dużych sum pieniędzy, bez uzyskania żadnego wymiernego efektu. Specjaliści wszystko dokładnie zaplanują, dopilnują całej realizacji kampanii i oczywiście będą stale monitorować wyniki działań.