Każdy, kto rozwija swoją firmę albo chce dokonać w niej pewnej modernizacji, jak również cyfrowej transformacji biznesu, musi zdecydować się na dany rodzaj oprogramowania, który wykorzysta podczas tego procesu. Warto wiedzieć jakie są zasadnicze różnice pomiędzy systemami ERP oraz CRM.
ERP i CRM – główna różnica
Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że zarówno system ERP jak i CRM są do siebie bardzo podobne. Jednakże w praktyce nie mają one tego samego celu. Te systemy mogą wzajemnie uzupełniać się, a nawet być jednocześnie używane. Natomiast oprogramowanie ERP skupia się na tzw. „zakulisowej” działalności danej firmy, a CRM można dostrzec przede wszystkim w marketingu oraz relacjach z klientami, zatem na zewnątrz.
Oprogramowanie ERP – czym jest?
W artykule na stronie firmy ODL dowiesz się, co to jest system ERP oraz dla jakich firm jego wdrożenie jest korzystne. Krótko mówiąc, ERP stanowi oprogramowanie, które służy do planowania zasobów przedsiębiorstwa, gdyż zbiera ono informacje z różnorodnych działów w danej organizacji. Jego zadaniem jest rejestrowanie, a następnie integrowanie najbardziej kluczowych obszarów działalności, spośród których można wskazać przykładowo na sprzedaż, zakupy, zarządzanie zapasami, zasoby ludzkie, usługi itd. Kolejnym krokiem jest usprawnienie sposobów działania tych wymienionych systemów, a potem poprawa przepływów biznesowych procesów. Bardzo często system ERP może zautomatyzować procesy, które początkowo wydają się zbędne. Dodatkowo, oprogramowanie typu ERP z reguły nie posiada bezpośredniej interakcji ze swoimi klientami, gdyż wewnętrznie działa w tle.
Oprogramowanie CRM – czym jest?
Oprogramowanie CRM służy do zarządzania relacjami wraz z klientami. Zgodnie z nazwą, pomaga oni najpierw zorganizować, a następnie zoptymalizować utrzymywane relacje z konsumentami. CRM zawiera istotne informacje odnośnie transakcji pomiędzy klientami a firmą. Ponadto, skupia ono wyłącznie w jednym miejscu takie dane informacyjne jak np. imię i nazwisko, e-mail, numer telefonu, id społecznościowych mediów, a także osobiste informacje – poprzednie zakupy w danej firmie. To wszystko wpływa na stworzenie detalicznego profilu klienta, który jest na bieżąco aktualizowany jak również umożliwienie na oszacowanie kolejnych podejmowanych decyzji zakupowych. Te wszystkie zebrane informacje może wykorzystać menedżer, żeby upewnić się, iż wszelkie oczekiwania klienta zostały właściwie zrealizowane. Niektóre systemy typu CRM posiadają też specjalne moduły do przeprowadzenia sporej automatyzacji części marketingowych działań albo oferują one możliwość łatwej integracji z danym oprogramowaniem do wykonania automatyzacji marketingu.
Co jest najlepsze dla Twojej firmy?
Jak widać, występują istotne różnice pomiędzy oprogramowaniem typu ERP a CRM. Główną różnicą jest właściwie obszar działania danej firmy, której konkretny system ma dotyczyć. ERP bardziej skupia się na tym, co jest wewnątrz organizacji, jakie zmiany tam zachodzą, czego dotyczą itp. Poza tym pozwalają one przykładowo na obniżenie kosztów. Natomiast system CRM obsługuje taką działalność firmy, która zwraca szczególną uwagę na zwiększenie swoich przychodów. Niewątpliwe jest to, iż każda organizacja w swojej działalności stara się ukierunkować na zmniejszenie ponoszonych kosztów jednocześnie zwiększając własne przychody. To jeden z najważniejszych celów każdej firmy oczywiście poza zadowoleniem klienta. W związku z tym, korzystanie z tych obu systemów będzie najlepszym rozwiązaniem właśnie dla Ciebie i Twojej działalności. Zapoznając się z ofertą firmy odl.com.pl dowiesz się, że te dwa systemy mogą być ze sobą w pełni zintegrowane, zapewniając tym samym jeszcze większą sprawność działania.
Dzięki korzystaniu z CRM można zarządzać wydatkami albo nawet oszczędzać poprzez działanie ERP. Natomiast, kiedy dana firma nie posiada jeszcze dostępu do któregokolwiek z tych dwóch systemów to zaleca się, aby rozpocząć od zainwestowanie w CRM. Dzięki temu każdy pracodawca najpierw upewni się, czy jego firma potrafi generować niezbędne zyski, aby utrzymać tę organizację. W kolejnym etapie można wdrażać system ERP. Przyczyni się on do pomocy w ograniczeniu wszelkich wydatków, usprawnieniu procesów jak również pomoże on w lepszej organizacji wszelkich biznesowych aspektów.