Reklamacja w transporcie - podstawowe informacje

Nie każdy wie, że przepisy dotyczące reklamacji w transporcie uległy zmianie. Od 28 marca 2018 roku obowiązują nas nowe zasady. Prawo transportowe jest dla przeciętnej osoby zawiłe i niezrozumiałe. W pierwszej kolejności warto zapoznać się z poniższym poradnikiem. Jeśli kwestia reklamacji nadal będzie dla nas niejasna, to warto skorzystać z pomocy fachowca. Dobra kancelaria prawna przeprowadzi nas przez każdy etap sprawy, a także zajmie się wszystkimi formalnościami.

Kto może złożyć reklamację?

Reklamacja w transporcie może zostać złożona przez nadawcę lub odbiorcę. W zdecydowanej większości przypadków to odbiorca odnotowuje szkodę np. uszkodzenie ładunku.

Jak można złożyć reklamację?

Reklamację możemy złożyć na kilka różnych sposobów. Wszystko zależy jednak od przewoźnika, gdyż to on wybiera ostateczną formę. Do dyspozycji mamy reklamację:

– pisemną,
– ustną,
– dokumentową (z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej),
– elektroniczną (z wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej oraz podpisu elektronicznego).

Jeśli przewoźnik nie zgłosi w odpowiedniej jednostce formy komunikacji, to będzie ona przebiegać drogą pisemną. Warto wspomnieć, że reklamacji tradycyjnej (drogą pocztową) nie trzeba potwierdzać. Inaczej jest w przypadku komunikacji elektronicznej – mamy 7 dni na potwierdzenie odebrania dokumentu.

Kiedy złożyć reklamację?

Reklamacja w transporcie musi zostać złożona w odpowiednim terminie. W większości przypadków mamy na to 1 rok. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy:

– ładunek nie został dostarczony na czas – reklamacja musi być złożona w przeciągu 2 miesięcy,
– zostało wystawione wezwanie do zapłaty – reklamacja musi być złożona w przeciągu 3 miesięcy od otrzymania wezwania.

Druga strona może odpowiedzieć w przeciągu 30 dni. Jeśli tego nie zrobi, to reklamacja zostanie w całości zaakceptowana.

Co zamieścić w reklamacji?

Reklamacja powinna zawierać takie elementy, jak:

– dane osobowe przewoźnika,
– dane osobowe podróżnego lub uprawnionego,
– kopię umowy,
– powody reklamacji,
– kwotę roszczenia,
– adres do wpłaty/rachunek bankowy,
– podpis podróżnego lub uprawnionego (w przypadku reklamacji pisemnej).

Braki w reklamacji mogą być uzupełnione w przeciągu 14 dni. Na rozpatrzenie mamy 30 dni od daty jej skompletowania, komentuje specjalista z kancelarii https://www.kpmm.pl.

Co musi zawierać odpowiedź na reklamację?

Odpowiedź na reklamację powinna zawierać:

– dane osobowe przewoźnika,
– informację, czy reklamacja została uznana czy nie,
– uzasadnienie odrzucenia całości/części reklamacji,
– kwotę odszkodowania oraz sposób wypłaty,
– wysokość należności oraz sposób wypłaty,
– pouczenie prawne o możliwości odwołania się od reklamacji (do przewoźnika lub sądu),
– podpis (pisemny lub elektroniczny).

Reklamacja na wezwania do zapłaty

Może zdarzyć się tak, że klient nie będzie chciał zwrócić nam gotówki np. za straty powstałe w transporcie. Oczywiście możemy wystawić wezwanie do zapłaty, jednak druga strona ma trzy miesiące na złożenie reklamacji. Oznacza to, że pieniądze trafią do nas najwcześniej po tym terminie. Bardzo ważne jest to, aby wezwanie do zapłaty zawierało wszystkie niezbędne elementy:

– dane przewoźnika oraz zleceniodawcy,
– informacje o zleceniu,
– roszczenia, a także kwoty roszczeń,
– termin zapłaty należności,
– rachunek bankowy, na który ma wpłynąć gotówka.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here