Prowadzenie sklepu internetowego z pozoru wydaje się prostą sprawą. Jednak kiedy zagłębimy się bardziej w temat okazuje się, że nie jest tak łatwo. Przede wszystkim musimy posiadać odpowiednie produkty, które jesteśmy w stanie sprzedać z możliwie wysoką marżą. Sama sprzedaż internetowa posiada wiele kosztów, które na pierwszy rzut oka wydają się nie istnieć. O ile nie musimy mieć wielkiego i pięknego sklepu stacjonarnego, tak powinniśmy posiadać spory magazyn. Do tego wszystkiego należy dodać koszty pracowników i różnego rodzaju regularnych opłat abonamentowych. Okazuje się jednak, że nie gwarantuje nam to wysokich zysków.
Bardzo często osoby uruchamiające swój pierwszy sklep internetowy dziwią się, że nie mają żadnych zamówień. Dzieje się tak, ponieważ nowe witryny nie są praktycznie zauważalne przez wyszukiwarki. W Polsce dotyczy to rzecz jasna wyszukiwarki Google, bowiem większość zapytań kierowanych jest właśnie do niej. Tym samym mając piękny sklep i świetnie zorganizowane zaplecze możemy siedzieć z założonymi rękami w oczekiwaniu na pierwsze zamówienie. Każdy posiadacz sklepu internetowego powinien w tym przypadku zainteresować się tematem SEO, czyli po prostu pozycjonowaniem stron internetowych. Polega ono na sprawieniu, że nasza witryna znajdzie się dużo wyżej na liście wyników wyszukiwania.
Dotyczy to wyników organicznych, czyli bezpłatnych
Uznaje się, że najatrakcyjniejsze są pozycje w TOP 1-3, a widoczność naszej witryny maleje wraz z kolejnymi pozycjami. Będąc nawet na drugiej stronie w wyszukiwarce, skazujemy naszą witrynę na dużo mniejszy ruch. Oczywiście oznacza to, że będziemy mieli również dużo mniej zakupów. Jednak przy pozycjonowaniu stron warto również zwrócić uwagę na optymalizację naszej strony. Może się bowiem okazać, że mimo wysokich miejsc w wyszukiwarce Google i dużego ruchu w naszym sklepie nie przekłada się to na zakupy. Powodem może być chociażby nieczytelna strona czy błędne przekierowanie. Temat pozycjonowania stron nie jest sprawą prostą i nie każdy jest w stanie się nim zająć samodzielnie.
Dlatego warto się zastanowić czy chcemy poświęcać swój czas na naukę SEO czy może jednak warto skorzystać z pomocy specjalistów. W drugim przypadku na pomoc przychodzą nam liczne agencje zajmujące się tym tematem na co dzień i zatrudniające specjalistów. Wraz z rozwojem internetu pojawiło się ich coraz więcej, więc wybór nie jest prosty. Warto znaleźć jak najwięcej informacji odnośnie interesujących nas agencji oraz poszukać opinii klientów. SEO w sklepie internetowym powinno być prowadzone z dużą starannością, bowiem łatwo jesteśmy w stanie zmierzyć efekty kampanii. Z reguły same agencje za swoje usługi pobierają duże wynagrodzenie, więc ewentualne kiepskie wyniki to spora strata dla przedsiębiorcy.
Nawet jeśli nie chcemy nabyć szerokiej wiedzy związanej z pozycjonowaniem warto chociaż trochę się podszkolić. Ułatwi to rozmowy z agencjami SEO. W przypadku kiedy sprzedawca zorientuje się, że nie mamy większego pojęcia o pozycjonowaniu, stajemy się łatwym celem do zarobienia pieniędzy.
Ciekawym tematem związanym z SEO jest również SEM. Oznacza on płatne pozycjonowanie. W firmie Google jeszcze do niedawna obsługiwane było on na platformie AdWords, która w ostatnich miesiącach zmieniła nazwę na Google Ads. Jest to narzędzie dużo prostsze, jednak wymagające nieco zaangażowania w proces nauki. Z panelu Google Ads może korzystać każdy kto posiada swoje konto w systemie Google. Analogią do klasycznego pozycjonowania w SEM jest to, że musimy wybrać słowa kluczowe, czyli frazy, które naszym zdaniem będą wyszukiwać klienci naszego sklepu.
Następnie należy określić budżet jaki chcemy zadysponować na daną kampanię. Możemy również wybrać model rozliczania. Jednak generalną zasadą jest to, że płacimy za każde kliknięcie w nasz link. Istnieje również opcja skorzystania z Google Market, która polega na dodaniu naszych produktów do bazy i wyświetlaniu ich w formie reklamy. W przypadku niektórych produktów jest ona bardziej skuteczniejsza od klasycznej odmiany Google Ads, która daje nam możliwość prezentacji naszych produktów w formie takiej samej jak organiczne wyniki wyszukiwania.
Różnica polega na tym, że obok naszej pozycji wyświetla się hasło „reklama”. Google Ads daje możliwość bardzo łatwego kontrolowania naszych kampanii i oceny ich skuteczności. Widzimy ile produktów udało nam się sprzedać dzięki kliknięciu w naszą reklamę. W ten sposób możemy bardzo szybko obliczyć, czy korzystanie z płatnej reklamy w wyszukiwarce jest dla nas opłacalne.